10 dowodów na to, że potrzebujesz kasy samoobsługowej do Twojego sklepu

Nieoczekiwana pandemia dotknęła wiele branż przemysłu, zmieniając na dobre sposób obsługi Klientów. W ciągu ostatniego roku nastąpiło znaczne przyspieszenie cyfryzacji w otaczającym nas środowisku, niezależnie od branży, czy gałęzi. Wiele sklepów musiało uruchomić specjalne programy i działania mające na celu ochronę i zachowanie stanowisk pracy, jak również utrzymanie dotychczasowej sprzedaży. Wiele sobie z nią poradziło, ale wiele też poległo. Wielu prosperowało w myśl zasady: „Działaj, albo zgiń”. Jednym z tych działań było otwieranie sklepów online i przenoszenie działalności tylko do sieci. Część z nich zdecydowało się na utrzymanie punktów stacjonarnych, jednak pędzący do przodu świat i zmieniająca się rzeczywistość wywiera nacisk na zmniejszanie kontaktów międzyludzkich i usprawnianie procesów obsługi.

 

Dedykowane kasy samoobsługowe

Naprzeciw tym potrzebom wychodzą kasy samoobsługowe, zmniejszające bezpośrednią obsługę Klientów. W nowej rzeczywistości to Klient dokonuje skanowania produktów i płatności poprzez dedykowane aplikacje, a wszystko to przy użyciu specjalnie zaprojektowanej linii urządzeń. Popyt na selfservice jeszcze nigdy nie był tak wysoki. Wśród oczywistych zalet kas samoobsługowych użytkownicy, do których sami się zaliczamy, wymieniają przede wszystkim:

  • szybkość procesu,

  • brak kolejek,

  • możliwość płatności kartą,

  • brak kontaktu z obsługą sklepu.

Ostatnia zaleta może być równocześnie wadą, szczególnie dla starszego pokolenia, które stawia na standardowe rozwiązania i nie zawsze umie się odnaleźć w cyfrowym świecie. Po przeciwnej stronie barykady znajduje się pokolenie Z, dla którego eliminacja kontaktu ze sprzedawcą jest niezaprzeczalnym plusem i wpływa na zachowanie ich anonimowości w sklepie. Pośrednio mają również poczucie kontroli wydatków, gdyż na ekranie kasy na bieżąco wyświetlają się dodawane i skanowane pozycje.

Po stronie zaopatrujących się w kasy samoobsługowe, słyszy się głosy o eliminacji problemów kadrowych i wpływającą na nią redukcję kosztów zatrudnienia.

Proces zakupowy

Kasa samoobsługowa została zaprojektowana w taki sposób, aby proces zakupowy był jak najbardziej uproszczony i nie sprawiający większych trudności. W zależności od potrzeb i wymagań, kasa może zostać wyposażona w czytelny ekran dotykowy z matrycą LCD o różnych przekątnych. Najbardziej optymalną wielkością są ekrany o pojemności 21,5”. Wyświetlany obraz charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i czytelnością obrazu. Zainstalowana nakładka dotykowa oferowana przez wielu producentów zapewnia odpowiednio szybkie wczytywanie poszczególnych obrazów. Wyeliminowane są do zera takie aspekty jak zacinanie i zawieszanie się obrazu.

 

Wyposażenie dodatkowe

W zależności od producenta, kasy mogą zostać wyposażone w opcje dodatkowe, takie jak:

  • kamera,

  • drukarka termiczna,

  • czytnik kart chipowych,

  • terminal płatniczy,

  • wrzutnik monet,

  • akceptator banknotów

  • karta WiFi,

  • moduł Bluetooth,

  • skaner kodów kreskowych,

  • waga kontrolna,

  • UPS.

W większych punktach sprzedażowych modelem z wyboru powinna być kasa wyposażona dodatkowo w miejsce na koszyk. Możliwość płatności gotówką to ukłon w stronę przeciwników kart płatniczych. Nad płynnością procesu czuwa wgrany asystent sprzedaży, który na bieżąco wyświetla wszystkie monity, informujące o następnych krokach transakcji. Klient nie jest pozostawiony sam sobie, czytelne komunikaty są zrozumiałe, a nakładka dotykowa ułatwia nawigowanie po panelu. Wszystko to składa się na funkcjonalny produkt, spełniający surowe wymagania użytkowników.

 

Zalety produktu

Kasy samoobsługowe to przede wszystkim:

1. Rozładowanie kolejek w sklepie

2. Poprawa wizerunku sieci handlowej

3. Wzrost transakcji sprzedażowych, poprzez skrócenie ich jednostkowego czasu skanowania i płacenia za produkty

4. Optymalizacja czasu pracy personelu i usprawnienie ich wydajności

5. Możliwość delegowania pracowników do innych zadań

6. Wzrost satysfakcji Klienta poprzez możliwość samodzielnego dokonania zakupu od A do Z

7. Redukcja kosztów kadrowych

8. Optymalizacja jakości procesu sprzedaży, zmniejszenie niezadowolenia Klientów z obsługi poprzez personel sklepowy

9. Niska możliwość awarii systemu

10. Pełna customizacja pod konkretne wymagania i oczekiwania.

 

Samoobsługa

Kasy samoobsługowe idealnie wpisują się we wzrastający na znaczeniu trend samoobsługi, który został zapoczątkowany przez samoobsługowe punkty odbioru przesyłek, boty oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Czynnik ludzki traci na znaczeniu w obliczu globalnej cyfryzacji i optymalizacji wszelkich procesów.

Komponenty

Konfiguracja kasy samoobsługowej jest dowolna. Istnieje możliwość wyboru jej elementów zewnętrznych, a więc tych z których kasa jest zbudowana. W zależności od materiału każda kasa będzie się charakteryzowała inną trwałością na zużycie i uszkodzenia. Największą odpornością charakteryzuje się blacha czarna stalowa, a także kompozyty. Każdy model może być niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju. Całkowitej customizacji podlega front i boki urządzenia. Kasa może być wyposażona w wersji podstawowej w obowiązkowy terminal płatniczy, bądź może zostać rozszerzona również o dodatkowe udogodnienia. Swoje zastosowanie docelowo znajdzie w małych sklepach, jak również w hipermarketach, zarówno w branży spożywczej, drogeriach, aptekach samoobsługowych, czy innych punktach, w których Klienci kupują dobra materialne. Kasy występują w konfiguracji wolnostojącej, bądź naściennej w zależności od ilości miejsca, jakim dysponujemy.

Jeśli trend na urządzenia SelfService się utrzyma, czeka na proces transformacji i całkowite zastąpienie pracy człowieka na rzecz automatycznych urządzeń. Sklepy całkowicie samoobsługowe przestają być nierealnym marzeniem, a stają się prawdopodobną teraźniejszością.